Skuteczna kampania AdWords w Twoich rękach cz.I Planowanie kampanii AdWords
Z pewnością chciałbyś już wiedzieć jak uruchomić swoją kampanię AdWords, usiąść przed monitorem i z dumą obserwować jak rośnie liczba wyświetleń. Zanim jednak zaczniesz, warto ją wcześniej zaplanować. Dlaczego? Źle przygotowana kampania AdWords może Cię kosztować sporo wysiłku i pieniędzy, a jej naprawa będzie wymagała czasu. Planowanie kampanii Adwords, to krok, którego nie powinieneś pomijać!
Skuteczna kampania AdWords – planowanie
Cel uświęca środki
Przede wszystkim zastanów się, jaki jest cel Twojej kampanii. Upraszczając, cele możesz podzielić na:
- zwiększenie rozpoznawalności marki
- zwiększenie sprzedaży
- kampanię informacyjną
Dlaczego taki podział? Google oferuje wyświetlanie reklam w sieci wyszukiwania (reklama w wyszukiwarkach internetowych np. google, onet, wp, yahoo), sieci wyszukiwania z rozszerzeniem na sieć reklamową (reklama displayowa – np. banery internetowe) oraz reklamy wideo, wyświetlane w serwisie YouTube oraz innych. Chcąc zwiększyć rozpoznawalność marki najlepszą opcją będzie wybór kampanii wideo lub kampanii displayowej. Jeżeli zależy Ci na zwiększeniu sprzedaży, reklamy powinieneś skierować do sieci wyszukiwania. Oczywiście cele kampanii możesz łączyć i korzystać z więcej niż jednego kanału dotarcia do klienta.
Dobór odpowiednich słów kluczowych
Jednym z ważnych kroków jest dobranie odpowiednich słów kluczowych, tj. słów/fraz, po wpisaniu których, w wyszukiwarce będzie się wyświetlała Twoja reklama. Chcąc je prawidłowo określić musisz wziąć pod uwagę obszar działania firmy, budżet, jaki chcesz przeznaczyć na reklamę oraz rodzaj Twojej strony internetowej.
Obszar działania firmy
Prowadząc biznes lokalny uwzględnij w słowach kluczowych nazwę miasta, gdzie oferujesz swoje usługi/produkty np. łopaty ogrodnicze Gdańsk.
Budżet
Przy niskim budżecie wybierz słowa kluczowe ściśle dopasowane do Twojej działalności.
Rodzaj strony internetowej
Więcej nie zawsze znaczy lepiej. Sprzedając konkretną usługę (np. mechanik, cukiernik, fryzjer) staraj się nie przekroczyć 30 słów kluczowych w kampanii. Prowadząc sklep internetowy i oferując szeroką gamę produktów można, a nawet trzeba zaszaleć!
W tym przypadku ilość słów kluczowych może przekroczyć 1000, wszystko zależy od zasobności Twojego magazynu i rodzaju dobra jakie sprzedajesz.
Odpowiednie słowa kluczowe możesz także dobrać za pomocą Google Keyword Planner. Tutaj (www.greentiger.pl/google-keyword-planner-jak-dobrac-odpowiednie-slowa-kluczowe-do-kampanii-adwords) opisałem jak korzystać z tego narzędzia.
Wszystko łatwiej jest zrozumieć na przykładzie, dlatego za pomoc posłuży nam wyimaginowany mechanik samochodowy z Torunia.
Tutaj od razu nadmienię, że jeżeli biznes jest lokalny, to powinieneś się skupić nad obszarem w jakim działa firma. W tym przypadku będzie to Toruń, a frazy kluczowe będą następujące:
- mechanik samochodowy Toruń
- mechanik samochodowy Toruń Dzielnica
Po skończeniu bazowej listy słów kluczowych warto skorzystać z wymienionego wyżej Google Keyword Planner.
Pomoże on w wyszukaniu nowych słów kluczowych oraz sprawdzeniu, które są warte Twojej uwagi (liczba wyszukiwań, cpc i więcej). Jeżeli posiadasz niski budżet, zrezygnuj z często wyszukiwanych fraz, generują one duże koszty. Zamiast tego postaw na słowa,
które zawężą lokalizację (np. słowo kluczowe + Dzielnica, słowo kluczowe + ulica).
Dobieranie odpowiednich słów kluczowych w przypadku sklepu internetowego odbywa się zupełnie inaczej. Musisz stworzyć całe „drzewo” słów kluczowych. Chodzi o to, aby jak najdokładniej przenieść strukturę sklepu tj. zakładki, działy, kategorie i podkategorie na frazy. Prowadząc np. sprzedaż sprzętu sportowego Twoje drzewo powinno wyglądać:
- piłki
– piłki do siatkówki
* piłki halowe
*piłki plażowe
– piłki do koszykówki
– piłki do tenisa ziemnego
– piłki do tenisa stołowego
– piłki do rugby
- odzież sportowa
– buty sportowe
* buty do biegania
* buty do golfa
– koszulki
– dresy
– kurtki
- dodatki sportowe
– gwizdki
– ochraniacze
* ochraniacze na kolana
* ochraniacze na nadgarstki
– bidony
Potraktuj każdą kategorię i podkategorię jako osobną stronę. Oddzielnie dobierz słowa kluczowe dla strony głównej, podstron, kategorii
i podkategorii.
Do kogo? Dla kogo? Czyli, określenie grupy docelowej
Planując kampanię musisz określić do jakich osób ma być ona skierowana. Oczywiście w przypadku słów kluczowych nie jest to potrzebne. Google jednak oferuje możliwość kierowania kampanii ze względu na wiek, płeć, miejsce zamieszkania i innych parametrów. Jak mówi stare, śląskie powiedzenie „Co się ślepo rodzi, ślepo ginie”, więc pamiętaj, że do określenia grupy docelowej potrzebne będą dane wyjściowe. Na początku możesz posłużyć się swoim doświadczeniem lub bazą klientów. Grupy docelowe również powinieneś tworzyć osobno dla poszczególnej kategorii produktu.
Bardzo pomocny jest również panujący ostatnio trend na tworzenie person tj. tworzenie fikcyjnych profili osób, na podstawie zebranych danych. Pomaga to w lepszym zrozumieniu potencjalnego klienta. Gdzie zebrać informacje potrzebne do opracowania takiej persony? Oczywiście możesz posłużyć się swoim doświadczeniem zawodowym. Świetnym narzędziem i skarbcem informacji jest również… Facebook! Im więcej danych, tym skuteczniej dopasujesz grupę docelową do kampanii. Kompletny profil takiej osoby powinien składać się z kategorii, do których przypisane są cechy tj.:
Dane podstawowe:
wiek – 40 lat
płeć – kobieta
miejsce zamieszkania – Gdynia
wykształcenie – wyższe
status – żona, matka dwójki dzieci
zainteresowania – kuchnia włoska, tenis ziemny, wycieczki górskie
Preferencje zakupowe:
miesięczne wydatki – ok. 1800pln na zakupy
miejsce zakupów – przeważnie zakupy online, duże sklepy typu supermarket
preferowany rodzaj transakcji – płatność kartą, przelew
rola i obowiązki:
wkład w domowy budżet – połowa wypłaty
aktywność od 7:00 do 23:00
czas wolny – spacery z dziećmi, tenis ziemny
status materialny:
dochód – powyżej średniej krajowej
kredyt – tak, hipoteczny
wydatki personalne – 600pln/mies.
oszczędności – 10 tys. pln
spędzanie wakacji – wyjazdy z rodziną na terenie Polski
Z danych zebranych powyżej możesz wywnioskować, że jest to pracująca matka dwójki dzieci, która spędza swój czas dbając zarówno
o rodzinę, jak i swoje potrzeby. Lubi sport, za zakupy płaci kartą, a część pieniędzy oszczędza.
Profesjonalny sprzęt sportowy z darmową dostawą do Twojego domu! Dokonaj płatności PayPal, a paczkę otrzymasz już następnego dnia.
Zwróć uwagę, że dzięki wcześniejszemu opisowi mogłem odwołać się w przekazie reklamowym do zainteresowań, oszczędności czasu
i pieniędzy oraz preferowanego sposobu płatności.
Dzięki takiemu nacechowanemu profilowi będziesz w stanie bardziej zrozumieć swoich klientów i ich potrzeby. Pomoże Ci to w stworzeniu odpowiedniej reklamy oraz jej ukierunkowaniu. Oczywiście jest to potencjalny opis Twojego klienta i nie musi on odwoływać się do każdej osoby korzystającej z Twoich usług, dlatego warto stworzyć kilka takich fikcyjnych person.
UWAGA!
Pamiętaj, żeby strona docelowa reklamy, czyli strona, na którą użytkownik zostanie przekierowany po kliknięciu w link, była ściśle dopasowana do treści reklamy. Co to znaczy? Dla przykładu, jeżeli potencjalnemu klientowi wyświetla się baner prezentujący kije do golfa, po kliknięciu powinien zostać on skierowany bezpośrednio do kategorii sklepowej „kije golfowe”.
Jeżeli posiadasz pytania, bądź wątpliwości napisz w komentarzu, a postaram się udzielić wyczerpującej odpowiedzi :)
Niedługo, kolejny rozdział podręcznika, a w nim proces tworzenia skutecznej kampanii AdWords.
[/sociallocker]