Logo, zbędny dodatek czy ważny element firmy?
Pytanie niby błahe, z pozoru może nawet retoryczne… ,,No oczywiście, że logo to integralna i ważna część wizerunku przedsiębiorstwa!” Gdyby jednak faktycznie było to takie oczywiste, nie czułbym potrzeby napisania tego krótkiego tekstu, który mam nadzieję, rozwieje wszelkie wątpliwości odnośnie postawionej tezy. Zanim drogi Przedsiębiorco przejdziemy do meritum, po krótce przedstawię, czym jest logo.
Logo, to znak graficzny firmy, który tworzą kształty i kolory. Odpowiednio dobrane oraz przedstawione mają wstępnie informować klienta o rodzaju działalności danego przedsiębiorstwa i wyodrębniać je na tle innych.
Duża część powstających małych i średnich przedsiębiorstw w Polsce przywiązuje znikomą, bądź żadną wagę do identyfikacji wizualnej firmy. Wiele razy zdołałem usłyszeć „Syn tam machnął coś na komputerze, byleby było”, lub „No jakieś tam logo mam, nie myślałam o tym przy zakładaniu firmy, zresztą tyle pieniędzy za jakiś rysunek?!”, „Mam małą firmę, po co mi logo?!” czy „Takie narysowałem tymczasowe, później się zmieni”.
Drogi Przedsiębiorco, znak graficzny jest potrzebny każdej firmie , dobre logo pomaga w rozwoju działalności, pozyskiwaniu klientów, wyróżnia ją z tłumu i obrazuje profesjonalność firmy, budząc przy tym zaufanie wśród klientów. Rezygnując z logo, bądź posługując się znakiem „byleby jakiś był”, odejmujesz sobie punkty na starcie i możliwe, że grzebiesz sukces swojej firmy w tym właśnie momencie.
Badania dowodzą, że większość ludzi łatwiej zapamiętuje informacje skojarzone z daną grafiką. W nauce skutecznego zapamiętywania jest to jedna z przodujących metod nauczania. Chcąc zapamiętać np. ciąg liczb przypisujemy im „obrazki” tj.:
0 – jajko
4 – krzesło
8 – bałwan
3 – broda
9 – fotel bujany
6 – łyżeczka
Po czym układamy i obrazujemy sobie w myślach historię. „O poranku obudziłem się w bujanym fotelu. Przecierając oczy poszedłem do kuchni, gdzie własnym oczom nie wierząc zastałem bałwana siedzącego na krześle, dłubiącego łyżeczką w jaju ugotowanym na twardo. Niestety nikt nie dolepił mu dłoni, także większość tego jajka miał na swoją długiej białej brodzie.” Tym sposobem zapamiętaliśmy ciąg liczb 984603. Pokazuje to jak obrazki i wszelkiego rodzaju grafiki są w naszym życiu istotne, wpływają na nasze zmysły oraz skojarzenia.
Logo towarzyszy firmie zawsze i wszędzie, na różnego rodzaju materiałach reklamowych, tekstach, papierach, pieczątkach czy mailach. Jest swojego rodzaju twarzą firmy, na którą potencjalny klient, jako pierwsze zwracają uwagę przy kontakcie z przedsiębiorstwem, już wtedy wyrabiając sobie wstępną opinię.
Jeżeli chcesz zachować twarz (swoją i firmy) postaw na dobre logo, a klient Cię zapamięta.