Google Analytics – darmowa statystyka dla Twojej firmy cz.1

analytics

Co to jest Google Analytics?

Google Analytics to potężne narzędzie do analizy statystyk stron WWW, aplikacji mobilnych, e-kiosków oraz innych urządzeń.
W 2005 roku firma Google udostępniła usługę Analytics za darmo dla wszystkich firm, których witryny odwiedzane są nie więcej niż 5 milionów razy podczas miesiąca. Żeby móc korzystać i analizować dane swojej witryny za pomocą Google Analytics, niezbędny jest fragment kodu JavaScript, który Google dla Ciebie wygeneruje. Należy go umieścić w kodzie HTML Twojej strony internetowej przed końcem znacznika </head>.

Podstawy, definicje.

Po zalogowaniu się do usługi Analytics zostaniesz przekierowany do zakładki „Odbiorcy” >> „Ogółem”. Znajdziesz tam wykres, a pod nim takie frazy jak: sesje, odsłony, współczynnik odrzuceń oraz diagram kołowy „New Visitors” / „Returning Visitors”.

  • sesja –  czas jaki użytkownik spędza na Twojej witrynie. Podczas sesji rejestrowane są działania jakie użytkownik wykonuje podczas pobytu na stronie np. przejście do zakładki „kontakt”.  Nawet gdy użytkownik odejdzie od komputera, przy otwartej Twojej stronie
    w przeglądarce internetowej, sesja wciąż jest monitowana. Wygasa dopiero po 30 min bezczynności użytkownika, bądź po rozpoczęciu nowej doby tj. po godzinie 00.
  • odsłony – liczba stron, które użytkownik odwiedził podczas trwania sesji. Jeżeli ktoś wejdzie w ciągu jednego dnia na Twoją witrynę raz, po czym odwiedzi dwie wybrane podstrony np. „galeria” oraz „kontakt”, to łącznie podczas jednej sesji wygenerował on dwie odsłony.
  • współczynnik odrzuceń – procent odwiedzin Twojej witryny, gdzie odwiedzający ją użytkownik opuścił ją po zobaczeniu strony głównej, nie klikając w żadną z podstron. Im mniejszy współczynnik odrzuceń tym lepiej.
  • new visitors – odsetek ludzi, którzy pierwszy raz odwiedzają Twoją stronę internetową.
  • returning visitors – odsetek ludzi, którzy powracają na Twoją witrynę.

Powyższe definicje najszybciej zapamiętasz przy prostej analogii. Wyobraź sobie że Twoja strona www to muzeum, a ilość  ludzi którzy
je odwiedzają to  liczba użytkowników. Sesja to czas jaki odwiedzający spędził w muzeum, a działania to czynności jakie wykonał podczas wizyty np. wszedł do sali nr.1 obejrzeć sarkofagi faraonów, po czym udał się do sali nr.2 i pod eksponatem starożytnego noża
do patroszenia ryb przeczytał krótką notkę o nim. Współczynnik odrzuceń pokazuje Ci, czy odwiedzający muzeum weszli tylko do sali głównej, po czym opuścili budynek, czy wchodzili do poszczegółnych sal.

Omówione wyżej zagadnienia są podstawami do rozpoczęcia pracy z Google Analytics. W następnej części artykułu dowiesz się jak prawidłowo pozyskać i zinterpretować dane dostarczone przez Google Analytics.

Kliknij, aby przeczytać część drugą artykułu.