ZTM Warszawa – rebranding
Po opublikowaniu nowego logo ZTM Warszawa czuliśmy pewien niedosyt. Przeglądając portale społecznościowe, informacyjne, odnieśliśmy wrażenie, że nie tylko nam brakuje „tego czegoś” w zaprezentowanym projekcie. Czego naszym zdaniem zabrakło w realizacji nowego logo? Po pierwsze elementu, który przyciągałby uwagę. Również skojarzenie, jakie padło zaraz po obejrzeniu projektu, było wątpliwie przyjazne – znak zakazu. Logo powinno wzbudzać pozytywne emocje. Wśród odbiorców dobre skojarzenia można jak najbardziej wywołać w sposób naturalny tj. przy użyciu kolorów
i kształtów.
W wolnej chwili zabraliśmy się więc do pracy i stworzyliśmy nasze wyobrażenie identyfikacji wizualnej Warszawskiego Transportu Publicznego.
Postanowiliśmy wykorzystać fakt, że instytucji towarzyszy wieloletnia tradycja. W propozycji logo zastosowaliśmy formę heraldyczną. Herb miasta z Warszawską Syrenką, jako element tradycji, jednak w bardzo nowoczesnej odsłonie. Warszawska komunikacja miejska, jest jedną z lepiej rozwijających się i idących z duchem czasu siecią w Europie.
Tak powstał nasz koncept. Stworzyliśmy logo, które łączy w sobie tradycję, nowoczesność, ruch oraz postęp.
Kształt herbu, zaznaczyliśmy linearnie – jako trasę wyznaczoną na wirtualnej mapie. Na wzór szlaku do pokonania,
od punktu A do punktu B, pojawiającym się na ekranach nawigacji GPS. Podobnie zaznaczyliśmy kształt samej Syrenki. Intuicyjny zarys, który ma przywodzić na myśl herb miasta. Zastosowana kolorystyka – niebieski, pomarańczowy
i pomarańczowo-żółty, to kolory komplementarne. Kolory, te leżą po przeciwnych stronach kola barw. Dzięki temu, logo przyciąga uwagę, jednak nie w gwałtowny sposób.
W warszawskiej komunikacji miejskiej, istnieje szeroka gama środków transportu. Przy pomocy koloru i piktogramu odnoszącego się do środka komunikacji, stworzyliśmy kolorystyczne oznaczenia, charakterystyczne dla każdej z linii. Piktogram w nawiązaniu do głównego logo, również jest intuicyjnym zarysem, który kojarzy się bezpośrednio z frontami rozpatrywanych środków transportu. Piktogramy, złożone z obłych kształtów, mają przyjazną formę i tworzą spójny system identyfikacji. Zaprojektowaliśmy pięć odrębnych, choć bardzo spójnych oznaczeń.
Autobusy – oznaczone kolorem czerwonym – wiąże się z największą dostępnością i najbardziej rozbudowaną siecią tego środka transportu,
Metro – kolor antracytowym – kojarzy się z siecią tuneli podziemnych. Czarny postrzegany jest również, jako kolor bezpieczeństwa, kontroli i niezależności,
Tramwaje – oznaczone kolorem zielonym – ze względu na przyjazny dla środowiska transport. Ekologiczny wydźwięk
i szeroka dostępność to elementy, które zadecydowały o zastosowaniu zieleni,
Szybka Kolej Miejska – kolor żółty – ze względu na szybkość pokonywania dużych odległości,
Tramwaje wodne – kolor niebieski – woda.
Zaproponowany system oznaczeń jest mało skomplikowany i jednocześnie łatwy do zastosowania w przestrzeni. Rozróżnienie środków transportu za pomocą kolorystyki wprowadza ład, będąc jednocześnie atrakcyjny element identyfikacji wizualnej dla Warszawskiego Transportu Publicznego.
Poniżej seria zastosowań w przestrzeni publicznej proponowanej przez nas identyfikacji.