Narzędzia przydatne przy tworzeniu kampanii AdWords – Google KeyWord Planner, AdPreview, Google Trends
Założyłeś już konto AdWords (Jak założyć konto AdWords) i zdobyłeś darmowy kupon od Google (Jak zdobyć darmowy kupon AdWords). Co dalej? Czas zapoznać się z narzędziami, które oferuje Google: Google KeyWord Planner, AdPreview oraz Google Trends.
Bez zbędnych wywodów – zaczynamy!
Google KeyWord Planner
Google KeyWord Planner pomoże Ci dobrać słowa kluczowe do Twojej kampanii oraz przeprowadzi analizę wybranych fraz.
1.Przejdź do strony www.adwords.google.pl/KeywordPlanner i zaloguj się na swoje konto AdWords. Kliknij Wyszukaj nowe słowa kluczowe za pomocą wyrażenia, witryny lub kategorii.
2.Załóżmy, że jesteś mechanikiem samochodowym z Torunia :) W polu Produkt lub usługa wpisz podstawowe słowa kluczowe,
które przychodzą Ci na myśl np. mechanik samochodowy Toruń, naprawa samochodów Toruń, warsztat samochodowy Toruń.
Poniżej podaj adres swojej strony internetowej lub kategorię usług/produktów, które oferuje Twoja firma.
3.Dalej znajdziesz takie opcje jak: Kierowanie, Dostosuj wyszukiwanie oraz Zakres dat.
- kierowanie – ustal, gdzie oraz na jaki język będziesz kierował swoją kampanię (język odbiorcy, który jest ustawiony jako główny
w opcjach przeglądarki internetowej). W kolejnym polu widnieją dwie możliwości, Google oraz Google i partnerzy wyszukiwania (partnerzy wyszukiwania to wyszukiwarki korzystające z wyników Google np. WP, Onet). Zaznacz w jakich wyszukiwarkach ma pojawić się Twoja reklama. Możesz również wybrać słowa, które użyte podczas wyszukiwania sprawią, że Twoja reklama nie będzie wyświetlana (unikniesz w ten sposób niepotrzebnych kosztów). Załóżmy, że zajmujesz się naprawą samochodów oprócz aut elektrycznych. W tym przypadku, jako słowo wykluczające możesz wpisać „elektrycznych”. Dzięki takiemu zabiegowi, gdy potencjalny klient wpisze w okno wyszukiwarki „naprawa samochodów elektrycznych”, Twoja reklama nie zostanie wyświetlona i nie obciąży Twojego konta. - dostosuj wyszukiwanie – po kliknięciu w opcję Filtry słów kluczowych pojawią się pola, gdzie należy ustalić liczbę wyszukiwań danego słowa kluczowego w ciągu miesiąca, sugerowaną stawkę za kliknięcie oraz wybrać konkurencyjność danej frazy kluczowej (im wyższa konkurencja, tym wyższa stawka za słowo kluczowe).Uwzględnione słowa kluczowe, to filtr działający podobnie do Wykluczające słowa kluczowe. Jednak po uzupełnieniu tego okna,
np. o słowo „elektrycznych”, Google KeyWord Planner uwzględni tylko frazy zawierające wybrane słowo.
4.Czas przejrzeć propozycje słów kluczowych – kliknij niebieski przycisk Wyświetl propozycje i przejdź do zakładki Propozycje grup reklam.
Grupy reklam możesz wyobrazić sobie jako szuflady z widniejącą kategorią. Umieszczasz w nich słowa kluczowe, dzięki czemu wszystko jest uporządkowane i klarowne. Dla przykładu, Google Keyword Planner wyświetlił nam „szufladę” o nazwie opony.
Znajdziesz tam wyłącznie frazy dotyczące opon. Obok każdego słowa kluczowego dostępne są informacje odnośnie:
a. średniej liczby wyszukiwań w miesiącu,
b. sugerowanego kosztu za frazę,
c. wysokość konkurencji.
Sugerowana stawka prognozuje kwotę jaką będziesz musiał wydać za kliknięcie. Szuflad, czyli grup reklam możesz stworzyć wiele. Wszystko zależy od tego jak rozbudujesz swoją kampanię. W zakładce Propozycje słów kluczowych znajdziesz sugerowane, osobne słowa kluczowe.
Pamiętaj, że nie wszystkie słowa kluczowe w danej grupie będą pasowały do Twoich usług/produktów. Zanim dodasz grupę reklam, dokładnie sprawdź jakie frazy kluczowe oferuje Google KeyWord Planner i dodaj tylko te, które pasują do Twojej działalności.
5.Grupę słów kluczowych lub pojedyncze frazy możesz dodać bezpośrednio do swojego konta AdWords klikając strzałki w kolumnie Dodaj do planu. W wyświetlonym oknie dostępne są opcje kolejno: skopiować do schowka, pobrać plan w formacie CSV (Excel), lub zapisać bezpośrednio na koncie AdWords.
AdPreview
Po uruchomieniu kampanii pamiętaj, aby pod żadnym pozorem nie sprawdzać, czy faktycznie wyświetla się ona w wyszukiwarce. Wyszukując konkretne słowo kluczowe i nie klikając w reklamę zwiększasz CTR, czyli współczynnik wyświetleń reklamy do kliknięć. Zmniejsza to wynik jakości Twoich reklam, przez co za kliknięcie płacisz więcej. Jeżeli chcesz być pewien, że Twoja reklama
ma się dobrze, skorzystaj z prostego narzędzia AdPreview. Przejdź do strony www.adwords.google.com/apt/AdPreview.
Musisz być oczywiście zalogowany na swoje konto AdWords. W górnej ramce wpisz słowa kluczowe, które Cię interesują np. mechanik samochodowy Toruń. Po lewej stronie widnieje pole, gdzie możesz modyfikować ustawienia odnośnie szukanej frazy.
Możesz sprawdzić wyniki dla słów kluczowych wyszukiwanych w danym regionie (przy ustawieniu konkretnego języka,
urządzenia, z którego jest wyszukiwane oraz domeny). Po wpisaniu wszystkich danych i kliknięciu niebieskiego przycisku Podgląd, AdPreview wyświetli aktualny stan reklamy dla wpisanych fraz.
Google Trends
Jest to fantastyczne narzędzie, dzięki któremu możesz poznać popularność słów kluczowych w danym okresie. Przejdź pod adres www.google.pl/trends/. W górnym okienku wpisz interesujące Cię słowo kluczowe np. rower i kliknij enter. Pod polem wyszukiwania dostępne są opcje odnośnie wyświetlanych danych. Sprecyzuj kolejno: kraj z jakiego słowo kluczowe jest wyszukiwane, okres, który chcesz porównać, kategorię oraz rodzaj wyszukiwarki.
Dla naszego słowa kluczowego „rower”, wybrałem kraj – Polska oraz okres od stycznia 2016r. do aktualnego miesiąca, czyli lipca 2016r. Resztę ustawień pozostawiłem bez zmian. Jak widać na poniższym wykresie, hasło „rower” diametralnie zyskało na popularności
w kwietniu, czyli krótko po rozpoczęciu wiosny. Warunki pogodowe zaczęły wtedy sprzyjać dwukołowym przejażdżkom. Od tego momentu zainteresowanie rowerami utrzymuje się na różnym poziomie, jednak widać, że jest ono o wiele wyższe niż w poprzednich, zimowych miesiącach. Wartości na wykresie podane są w skali 1-100. Nie są to jednak konkretne liczby wyszukiwań danego słowa. Po prawej stronie, poniżej wykresu znajdziesz również statystyki odnośnie częstotliwości wyszukiwania konkretnej frazy z poziomu województwa lub miasta. Po lewej zaś podobne hasła oraz tematy powiązane z wpisanym słowem kluczowym.
Bardzo przydatną funkcją przy wyszukiwaniu haseł jest możliwość wprowadzenia kilku fraz jednocześnie. Pozwala to na porównanie
w danym okresie popularności słów kluczowych względem siebie. Skorzystać na tym mogą np. biura turystyczne.
Wpisując „wakacje Chorwacja”, „wakacje Hiszpania” możesz zobaczyć, które kraje i w jakim okresie cieszyły się większym zainteresowaniem wśród wczasowiczów. Dane te będą nieocenione przy wyborze oferty dla klienta i jej targetowaniu.
Artykuł, który właśnie przeczytałeś jest ostatnim tekstem w ramach wstępu do podręcznika Google AdWords, który udostępnimy
w najbliższą środę 06.07. Jeżeli nie zapoznałeś się jeszcze z poprzednimi artykułami kliknij w poniższe linki i zrób to zanim przejdziemy
do konkretów ;) Ułatwi Ci to proces planowania i tworzenia kampanii AdWords.
Jak zdobyć darmowy kupon AdWords o wartości 200pln
Jeżeli chcesz być na bieżąco i otrzymywać informacje o nowych artykułach, zapisz się do naszego newslettera.