ZTM Warszawa – rebranding

Po opublikowaniu nowego logo ZTM Warszawa czuliśmy pewien niedosyt. Przeglądając portale społecznościowe, informacyjne, odnieśliśmy wrażenie, że nie tylko nam brakuje „tego czegoś” w zaprezentowanym projekcie. Czego naszym zdaniem zabrakło w realizacji nowego logo? Po pierwsze elementu, który przyciągałby uwagę. Również skojarzenie, jakie padło zaraz po obejrzeniu projektu, było wątpliwie przyjazne –  znak zakazu. Logo powinno wzbudzać pozytywne emocje. Wśród odbiorców dobre skojarzenia można jak najbardziej wywołać w sposób naturalny tj. przy użyciu kolorów
i kształtów.

W wolnej chwili zabraliśmy się więc do pracy i stworzyliśmy nasze wyobrażenie identyfikacji wizualnej Warszawskiego Transportu Publicznego.
Postanowiliśmy wykorzystać fakt, że instytucji towarzyszy wieloletnia tradycja. W propozycji logo zastosowaliśmy formę heraldyczną. Herb miasta z Warszawską Syrenką, jako element tradycji, jednak w bardzo nowoczesnej odsłonie. Warszawska komunikacja miejska, jest jedną z lepiej rozwijających się i idących z duchem czasu siecią w Europie.
Tak powstał nasz koncept. Stworzyliśmy logo, które łączy w sobie tradycję, nowoczesność, ruch oraz postęp.

Kształt herbu, zaznaczyliśmy linearnie – jako trasę wyznaczoną na wirtualnej mapie. Na wzór szlaku do pokonania,
od punktu A do punktu B, pojawiającym się na ekranach nawigacji GPS. Podobnie zaznaczyliśmy kształt samej Syrenki. Intuicyjny zarys, który ma przywodzić na myśl herb miasta. Zastosowana kolorystyka – niebieski, pomarańczowy
i pomarańczowo-żółty, to kolory komplementarne. Kolory, te leżą po przeciwnych stronach kola barw. Dzięki temu, logo przyciąga uwagę, jednak nie w gwałtowny sposób.

W warszawskiej komunikacji miejskiej, istnieje szeroka gama środków transportu. Przy pomocy koloru i piktogramu odnoszącego się do środka komunikacji, stworzyliśmy kolorystyczne oznaczenia, charakterystyczne dla każdej z linii. Piktogram w nawiązaniu do głównego logo, również jest intuicyjnym zarysem, który kojarzy się bezpośrednio z frontami rozpatrywanych środków transportu. Piktogramy, złożone z obłych kształtów, mają przyjazną formę i tworzą spójny system identyfikacji. Zaprojektowaliśmy pięć odrębnych, choć bardzo spójnych oznaczeń.

Autobusy – oznaczone kolorem czerwonym – wiąże się z największą dostępnością i najbardziej rozbudowaną siecią tego środka transportu,

Metro – kolor antracytowym – kojarzy się z siecią tuneli podziemnych. Czarny postrzegany jest również, jako kolor bezpieczeństwa, kontroli i niezależności,

Tramwaje – oznaczone kolorem zielonym – ze względu na przyjazny dla środowiska transport. Ekologiczny wydźwięk
i szeroka dostępność to elementy, które zadecydowały o zastosowaniu zieleni,

Szybka Kolej Miejska – kolor żółty – ze względu na szybkość pokonywania dużych odległości,

Tramwaje wodne – kolor niebieski – woda.

Zaproponowany system oznaczeń jest mało skomplikowany i jednocześnie łatwy do zastosowania w przestrzeni. Rozróżnienie środków transportu za pomocą kolorystyki wprowadza ład, będąc jednocześnie atrakcyjny element identyfikacji wizualnej dla Warszawskiego Transportu Publicznego.

Poniżej seria zastosowań w przestrzeni publicznej proponowanej przez nas identyfikacji.

projekt billboardu warszawa
kubek ztm warszawa
plakat ztm warszawa
projekt katalogu warszawa
ZTM Warszawa katalog srodek metro
ZTM Warszawa torba 1030x717
projekt plakatu ztm
ZTM Warszawa broszura 1

0 komentarzy:

Dodaj komentarz

Chcesz się przyłączyć do dyskusji?
Feel free to contribute!

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *